Hybrydowe silniki rakietowe

Hybrydowe silniki rakietowe

Test silnika hybrydowego

Test silnika hybrydowego

Co to takiego? To rodzaj silnika rakietowego, w którym zastosowano paliwo stałe a utleniaczem jest substancja w fazie ciekłej. Tak więc w zasadzie, jest to połączenia silnika na paliwo stałe z silnikiem rakietowym na paliwo ciekłe.

Jako paliwa stałego najczęściej w konstrukcjach amatorskich jak również profesjonalnych używa się :

  • Tworzywa sztuczne takie jak polichlorek winylu PVC, polipropylen PP, polietylen PE Polimetakrylan metylu, Poli butadien (HTPB)
  • Żywice syntetyczne takie jak żywice epoksydowe, poliestry, żywice fenolowe, żywice akrylowe, polichlorek winylu, poliuretany
  • Asfalty paki, woski
  • Celuloza (papier)
  • oraz mieszanek niektórych wyżej wymienionych substancji z dodatkami metali lekkich dodawanych w celu polepszenia własności balistycznych paliwa.

Najczęściej używanym utleniaczem jest podtlenek azotu N2O (słaby utleniacz) jak również stosowany jest Nadtlenek wodoru (H 2 O 2 ).
Rakietowe napędy hybrydowe znalazły już zastosowanie w wielu profesjonalnych konstrukcjach rakietowych jak również z powodzeniem używane są w modelarstwie rakietowym dużej mocy ( RDM ).
Taki silnik został wykorzystany w samolocie kosmicznym Space Ship One, który jako pierwsza prywatna konstrukcja znalazł się w kosmosie.
Zaletą silników hybrydowych w zastosowaniach amatorskich w porównaniu z silnikami modelarskimi na paliwo stałe, jest fakt niestosowania materiałów pirotechnicznych do ich budowy, co przyczynia się do poprawy bezpieczeństwa użytkownika jak również innych osób. Należy również podkreślić, iż silniki hybrydowe napełniane są utleniaczem tuż przed startem modelu rakiety, a więc i bezpieczeństwo związane z przechowywaniem i transportem zdecydowanie się zwiększa.
Wady, to dość skomplikowana budowa, niska efektywność konstrukcyjna przy małych gabarytach, skomplikowana obsługa, dodatkowy osprzęt startowy przy napełnianiu i uruchamianiu.

Silniki Hybrydowe mojej konstrukcji